dinsdag 4 augustus 2009

gillend en schoppend


Bevallen is natuurlijk. Iedere vrouw kan het en het kan voor iedere vrouw een mooie ervaring zijn. Bevallen doe je op je eigen manier en met een oerkracht die je van te voren nog nooit hebt ervaren.



..............geloof je dit nog? Dan heb je zeker nog nooit de unieke ervaring gehad om een kind uit je lijf te persen.

Laat ik dit blog eens mooi beginnen, met de waarheid over bevallen.
Nou ja, waarheid. Het is wel anders voor iedereen. Maar mooi? Oerkracht? Hmmmmmmmmmnee.

Oh, die foto. Dat ben ik. En dat kind. Dat is de oudste. Die van een jaar (ja, toen nog niet). Zie je die blik in mijn ogen? Herken je hem? Dan heb je 1, wel eens een pas bevallen moeder gezien of 2, wel eens een soldaat terug zien komen uit een oorlogsgebied.
Shell shocked.

Maar goed. Ik had iets te vertellen over bevallen.
Daar kan ik kort over zijn. Het is vreselijk. Het beste aan bevallen is dat er een eind aan komt, maar dat kan je niet beseffen op het moment dat je bezig bent. Het slechtste aan bevallen is...nou ja, eigenlijk alles.
En dan heb ik het niet eens alleen over de pijn. En geloof me, de pijn is erg. Het is vreselijk. Eerst denk je dat je dood gaat, dan wil je dood. Je denkt dat ik een grapje maak. Not kidding.
Maar naast de pijn heb je ook de vernedering. Het is geen mooi proces. Echt niet. Het is vooral nat en vies. Je bloed/verliest vruchtwater/ poept/ kotst waar iedereen bij is. En het maakt je geen reet uit.

Het heerlijkste moment van bevallen was voor mij het moment dat het lijfje er uit floepst. Floeberdefloep glibbert het uit je. Nat en warm. En dan is er de afwezigheid van pijn. Die oorverdovende stilte die de pijn achterlaat. Ineens dat natte lijfje op je borst. Heerlijk. Als dat nou eens kon zonder de rest.

Wat wil ik hiermee nou zeggen?
Ach, ik wil vooral eens lekker spuien. Daar is een blog toch voor. Maar ik heb wel een advies: wees heel lief voor pas bevallen vrouwen. Wees voorzichtig met ze, doe rustig. Ook al zijn ze zelf druk (kan je je de adrenaline voorstellen? Je bent dagen high.)
Deze vrouwen komen uit een oorlogszone. Het zijn heldinnen. Zeg ze dat. Laat ze hun verhaal vertellen en vraag naar meer. Wees onder de indruk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten